20 October 2013

Ciasto z dynią


Powoli przerabiam nasz zapas dyni, gotuję zupy, piekę jako dodatek do dań głównych, jutro pewnie zrobię risotto, ale hitem tygodnia stało się ciasto! Pyszne, wilgotne, pachnące przyprawami, po prostu jedno z najlepszych jakie ostatnio upiekłam! Oryginalny przepis znalazłam tutaj, ale ponieważ bardzo nie lubię rodzynek zastąpiłam je orzechami włoskimi. Proporcje poniżej na foremkę 20 x 20 cm.

ciasto z dynią

200 gr mąki tortowej
6 gr proszku do pieczenia
200 gr cukru muscovado
2 łyżeczki "mixed spice" (mieszanka przypraw, którą przywiozłam z Anglii, można zastąpic naszą przyprawą do pierników)
1 i 1/3 łyżeczki sody do pieczenia
100 gr włoskich orzechów, z grubsza posiekanych
1/3 łyżeczki soli
3 jajka rozbełtane
130 gr rozpuszczonego masła
skórka otarta z 1 pomarańczy
1-2 łyżki soku wyciśniętego z pomarańczy
330 gr miąższu dyni, startego na grubych oczkach na tarce
reszta soku z wyciśniętej pomarańczy

Piekarnik nastawiamy na 180 C. Mąkę, cukier, proszek do pieczenia, sodę, orzechy i sól mieszamy na naczyniu. Do rozbełtanych jajek dodajemy rozpuszczone masło, mieszając, dodajemy sok i skórkę z pomarańczy i mieszamy z suchymi składnikami, dodajemy dynie i mieszamy dokładnie. Przelewamy do przygotowanej foremki (jeśli tradycyjna metalowa, należy ją wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia).
Pieczemy ok. 30-40 minut (sprawdzamy patyczkiem). Wyciągamy i dy trochę przestygnie (ok. 10-15 min) wyciągamy z foremki i dalej studzimy na kratce. Od razu polewamy po wierzchu pozostałym sokiem pomarańczowym. 

Topping:

200 gr kremowego serka (np. Mascarpone)
60 gr miekkiego masła
100 gr cukru pudru
skórka otarta z 1 pomarańczy
parę łyżek soku z pomarańczy (ja pominęłam)

Mieszamy dokładnie składniki aż uzyskamy gładką masę. Przekładamy do szklanego naczynia i umieszczamy w lodówce.
Tuż przed podaniem smarujemy ciasto. Samą masę najlepiej przechowywać w lodówce i smarować ciasto w miarę potrzeby, w przeciwnym razie całe ciasto musimy trzymać w chłodnym otoczeniu, żeby masa nam się nie rozpuściła. Poza tym, smakuje lepiej właśnie schłodzona.


2 comments:

  1. Podoba mi się to ciasto, a jesień aż się prosi o aromatyczne przyprawy w ciastach.

    ReplyDelete