19 August 2012

kruche ciasto z malinami i lekką budyniową pianką


Jestem pewnie jedną z ostatnich osób w kulinarnej blogosferze, które nie upiekły do tej pory tego ciasta, tak więc nadszedł czas i na mnie. I cóż powiem? Pyszne! Kruchy spód i cudownie lekka budyniowa pianka z owocami! Jak dla mnie - rewelacja! I co najważniejsze, wcale nie jest trudne w wykonaniu, możnaby też maliny zastąpić malinami mrożonymi, borówkami, a pewnie i nawet małymi truskawkami. Z braku formy prostokątnej, upiekłam w tortownicy i wyszło mi coś na kształt torcika owocowego. Przepis znalazłam u Eweny, a oryginał o ile się orientuję jest Dorotus.

Kruche ciasto z malinami i lekką budyniową pianką

ciasto:
2 i 1/2 szklanki mąki
250 g masła zimnego
2 łyżeczki (płaskie) proszku do pieczenia
3 łyżki cukru pudru
5 żółtek

budyniowa pianka:
5 białęk
1 szklanka drobnegp cukru do wypieków
1-2 łyżki cukru waniliowego
2 budynie waniliowe (bez cukru!)
1/2 szklanki oleju

ok 500 g malin
cukier puder po posyania po upieczeniu

Zimne masło kroimy w kostkę, mieszamy z pozostałymi składnikami i wyrabiamy (użyłam miksera - rzystawka "hak") W razie potrzeby dodajemy 1-2 łyżki wody (ja nie dodawałam). Ciasto dzielimy na 2 części 60 % i 40 %. Zawijamy je osobno w folię spożywczą i wkładamy do zamrażalnika (można na dzień wcześniej przygotować). 
Tortownicę (28-30 cm średniy, lub formę prostokątną 33 x 20 cm) smarujemy masłem i wykładamy spód papierem do pieczenia. Większy kawałek ciasta ścieramy na tarce (duże oczka), wykładamy spód tortownicy i delikatnie przyklepujemy palcami. Pieczemy 20 minut w 180 C.
Gdy podpieczony spód przestygnie ubijamy białka na sztywno, dodajemy stopniowo cukier cały czas ubijając, cukier waniliowy i na końcu stopniowo budyń (proszek). Ubijamy aż cukier i budyń dokładnie się rozpuszczą. Wlewamy powoli olej, ubijamy do wymieszania się skłądników. Budyniową piankę przekładamy na podpieczony spód, wyrównujemy szpatułką, układamy owoce i lekko wpychamy je w piankę. Na wierzch ścieramy mniejszą część zamrożonego ciasta. Pieczemy w 180 C 35-40 minut. Gdy przestygnie posypujemy cukrem pudrem. Gotowe!



49 comments:

  1. Właśnie u mnie się studzi identyczne ciasto:))Podpatrzone u Kass ze smaków i aromatów. Jeszcze nie wiem jak smakuje:) Upiekłam też w tortownicy.

    ReplyDelete
  2. :)) ja jeszcze nie pieklam a od roku mam w planie Twoje ciacho wyglada cudnie

    ReplyDelete
  3. Tak, to naprawdę wspaniałe ciasto. Piekłam je w ubiegłym roku, dokładnie takie samo a w tym zrobiłam już kilka modyfikacji np. z innymi owocami. Orginał jest najlepszy:)

    ReplyDelete
  4. Nie odmówiłabym sobie kawałeczka takiego ciasta. Pycha!

    ReplyDelete
  5. To ciacho jest pyszne! Też robiłam. Rewelacja :)

    ReplyDelete
  6. witam!Tak to ciasto jest MEGA! Ale ja juz wczesniej robilam dokladnie takie samo ciasto tylko z rabarbarem lub jablkami. Polecam rowniez pryepyszne!

    ReplyDelete
  7. Wlasnie piecze sie moje! Nie mozemy sie doczekac!

    ReplyDelete
  8. Co do tego budyniu to mamy dodać tylko ten proszek z torebki czy najpierw ugotować budyń, ostutzić i dopiero wtedy dodać?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Co do tego budyniu to mamy dodać tylko ten proszek z torebki czy najpierw ugotować budyń, ostudzić i dopiero wtedy dodać?

      Delete
    2. suchy proszek!

      Dprota B.

      Delete
  9. Zrobiłam i wyszło przepyszne!!! A zwłaszcza jak się je takie świeże i jeszcze cieplutkie :-) Mniam... Świetny przepis- polecam!

    ReplyDelete
  10. Mam pytanie Czy do pianki można dodać też spirytusu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie probowalam wiec trudno mi powiedziec jaki bylby efekt.

      Delete
  11. wspaniały przepis, ciasto jest pyszne i co dzień coraz to lepsze (utrzymało się trzy dni-duża blacha). Dzięki za przepis , wcale sie nie dziwię , że jest na pierwszym miejscu w internecie po wpisaniu ciasto z malinami ;)

    ReplyDelete
  12. Piekłam już wiele razy, za każdym razem jest przepyszne. Właśnie jestem w trakcie pieczenia kolejnego i właśnie uświadomiłam sobie, że zapomniałam o oleju! Mam nadzieję, że nie zmieni to smaku tego wyjątkowego ciasta :) Pozdrawiam

    ReplyDelete
  13. Cieszę się że Ci smakuje :-) Mam nadzieję, że i bez oleju się udało :-)
    Pozdrawiam,
    A.

    ReplyDelete
  14. Zrobilam ciasto dzisiaj -wyszło bardzo smaczne :-). Nie wiem tylko jaka role pełni olej dodany do masy białkowo-budyniowej-myślę ze bez tego oleju byłaby ta masa lepsza. Następnym razem pominę ten składnik :-)

    ReplyDelete
  15. Czy myslisz, ze to kruche ciasto mozna zastapic ciastem jak na tarte z grilowanym baklazanem?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Magdo, możesz, lecz zamiast soli dodaj trochę cukru by uzyskać słodkie ciasto kruche.

      Delete
  16. zamierzam właśnie zrobić ten placek, wygląda przepysznie ale w przepisie na siasto są 2 czy 1/5 szklanki mąki ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marto - dwie i pół szklanki mąki :-)
      Życzę udanego wypieku!

      Delete
  17. Przepis idealny :) to już chyba 5 raz jak piekę to ciasto...i jest uwielbiane przez wszystkich :)
    Nawet raz zaniosłam sąsiadom.... byli zachwyceni i stwierdzili, że właśnie tego było im trzeba,
    Jutro będę piekła na roczek synka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nawet nie wiesz jak się cieszę, że ciasto Wam smakuje :)))
      Pozdrawiam

      Delete
  18. Ja dodaję do malin czarną i czerwoną porzeczkę. Ciasto zyskuje wtedy jeszcze dodatkowego smaczku...

    ReplyDelete
  19. jesli mrozone owoce .to uzyc mrozone, cze rozmrozic wczesniej??

    ReplyDelete
  20. Witam, nie mam budyniu bez cukru, w takim razie dac mniej cukru do budyniowej pianki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Witam, ja bym dała troszkę mniej cukru, można na opakowaniu sprawdzić jak dużo jest w budyniu i o tyle zmniejszyć w piance. No chyba, że ktoś lubi słodsze desery :-)

      Delete