20 April 2013

Łopatka jagnięca wolno pieczona


Mimo ambitnych planów, przez trzy tygodnie nie miałam zbyt dużo czasu na kuchenne "rozrywki", do tego niespodziewanie musieliśmy pojechać do Anglii na kilka dni. Za to wyjazd ten zaowocował dzisiejszym wpisem, gdyż zupełnie przypadkiem trafilismy podczas naszego wyjazdu mały sklepik prowadzony przez tradycyjnego rzeźnika. Poplotkowałam z miłym właścicielem i oczywiście wyszłam ze sklepu obładowana różnymi pysznościami ;-) Wśród zakupów znalazła się też śliczna łopatka jagnięca, którą usłużny pan zapakował nam próżniowo i zapewnił, że bez uszczerbku przetrwa podróż do Polski i parę dni w lodówce. Dziś rano mięsko wolno upiekłam według przepiesu Jamiego Olivera. Wyszło niesamowicie, samo odchodziło od kości, było mięciutkie, wilgotne i pełne aromatu. Najsmaczniejsza jagnięcina jaką udało mi się upiec! Wiem, że u nas nie jest tak łatwo kupić dobrą jagnięcinę, bywa mrożona (nasza i z Nowej Zelandi), a o świeżej można w zasadzie pomarzyć, lecz i inne mięsa można z powodzeniem piec w ten sposób, by uzyskać rewelacyjny efekt. W Anglii każde mięso po uboju wiesza się w specjalnych chłodniach by nabrało aromatu i tak nasza jagnięcina wisiała przez tydzień, inne mięsa wiszą dłużej - wołowina nawet kilka tygodni. Mięso jest dzięki temu kruche, szybciej się gotuje i jest bardzo smaczne.

Łopatka jagnięca wolno pieczona

1,5 - 2 kg łopatki jagnięcej
1 główka czosnku
oliwa
sól
świeżo mielony pieprz
duży pęczek świeżego rozmarynu

do sosu:
soki z pieczenia
1 szklanka bulionu
1 łyżka mąki

Nagrzewamy piekarnik maksymalnie. Na dno brytfanny układamy obrane ząbki czosnku oraz większość gałązek rozmarynu. Mięso płuczemy, wycieramy do sucha papierowym ręcznikiem, delikatnie nacinamy łopatkę po wierzchniej stronie, gdzie znajduje się cienka warstwa tłuszczu i nacieramy oliwą, posypujemy solą i pieprzem i układamy w brytfannie na czosnku i rozmarynie. Szczelnie przykrywamy folią aluminiową i wkładamy do nagrzanego piekarnika. Od razu skręcamy temperaturę do 170 C i pieczemy 4 godziny.
Mięso po upieczeniu powinno samo odchodzić od kości i łatwo dać się dzielić widelcem. Łopatkę przenosimy delikatnie na deskę do krojenia, okrywamy folią i ręcznikiem by "odpoczęło" lecz nie wystygło. Soki z pieczenia przelewamy do szklanego naczenia, łyżką usuwamy czosnek i gałązki rozmarynu oraz tyle tłuszczu ile nam się uda, resztę sosu przelewamy do rondelka, dodajemy około szklanki bulionu oraz makę, mieszamy dokładnie i zagotowujemy.
Mięso dzielimy na porcje widelcem, polewamy sosem i gotowe! Podajemy z ugotowanymi ziemniaczkami, groszkiem zielonym czy innymi warzywami.

9 comments:

  1. Aneczko-przeczytałam wpis!!! No cóż należą do tych wybrańców , którzy konsumowali to pyszne danie!!!!Jeszcze raz dziękuję, obiadek był
    pyszny. M

    ReplyDelete
  2. Łopatka z jagnięciny zasadniczo daje sie we znaki w pozytywnym znaczeniu moje kubki smakowe :) wolne pieczenie maksymalnie uwydatni zalety tego miesa. Polecam w szczegolnosci, sama planuje ten przepis kulinarny wykorzystac w najblizszy weekend :)

    ReplyDelete
  3. Właśnie wstawiłem do piekarnika. Zobaczymy co wyjdzie. Niestety nie udało mnie się dostać świeżego rozmarynu - długie kolejki w dobie Covid 19. Zastosowałem suszony.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I jak smakowało? Mam nadzieję że mięsko było pyszne!

      Delete
  4. Czy to prawidłowa temperatura?! 4h w 170stC to mięso na węgiel, że o czosnku nie wspomnę!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Szczelnie zakrywamy folią aluminiową, jak w przepisie, więc nie na węgiel. Na zdjęciu moja łopatka prosto z piekarnika, po zdjęciu folii. Pyszna !

      Delete
    2. U mnie zgodnie z przypuszczeniem wysuszona, a czosnek na czarno.

      Delete
    3. Przykro mi że mamy tak skrajne doświadczenia :-(

      Delete
  5. 4 godziny to ZDECYDOWANIE ZA DŁUGO.!!! Francuzi podają czas pieczenia łopatki w zależności od jej wagi na 500g trzeba liczyć od 12 do 15 minut w termoobiegu temperatura 180 stopni. Uwaga we Francji jagnięcinę je się różową w środku..

    ReplyDelete