9 September 2012

Super łatwe pomidory i leczo na zimę


Jak co roku, na początku września robimy przetwory z pomidorów, papryki itp. Poniższy przepis na pure pomidorowe dostałam od kolegi z pracy (przepis zasadniczo jest jego żony). Już rok temu tak zrobiłam pomidory i przechowały się rewelacyjnie! Wykorzystałam je zimą do zup pomidorowych czy sosów do makaronu. Przepyszne!!! Leczo to z koleji przepis mojej Mamy, je również przygotowuję co roku i zimą możemy cieszyć się wspaniałaymi smakami lata!

Pomidory na zimę

6 kg pomidorów
6 łyżeczek soli

Pomidory myjemy i kroimy na małe kawałki. Przekładamy je do dużego rondla (lub do dwóch) i po zagotowaniu gotujemy jeszcze ok. 10 minut aż pomidory będą miękkie. Miksujemy je blenderem (użyłam "żyrafy"), jeśli komuś zależy na pure bez pestek i drobinek skórki to trzeba pure przepuścić przez sito.  Dodajemy sól i gotujemy jeszcze ok 10-15 minut. Gorące pomidory przekładamy do wyparzonych słoików (ja wkładam słoiki na 15 minut do piekarnika nagrzanego do 100 C). Zakręcamy i gotowe!



Leczo

1 kg cebuli
2 kg papryki (różne kolory)
kilka papryczek chilli
2 kg pomidorów
ok. 50 ml oleju/oliwy
sól/pieprz

Cebulę obieramy i kroimy na cienkie półplasterki. Paprykę myjemy, wykrawamy środek z nasionami i kroimy na paseczki, podobnie postępujemy z papryczkami chilli (należy bardzo uważać by rękami nie dotknąć oczu, po pokrojeniu chilli należy ręce dokładnie umyć). Pomidory parzymy, obieramy ze skórki i kroimy na małe kawałki. W rondlu rozgrzewamy olej/oliwę i smażymy cebulę mieszając aż stanie się miękka. Dodajemy paprykę i chilli i dusimy kilka minut, mieszając co jakiś czas aż papryka nieco zmięknie. Dodajemy pomidory, mieszamy i dusimy ok. 15-20 minut aż warzywa będą ugotowane. Przyprawiamy pieprzem i solą do smaku. Gorące leczo przekładamy do przygotowanych wcześniej słoków i zakręcamy. Gotowe! My oczywiście często takie leczo jadamy zaraz po ugotowaniu. Najbardziej smakuje mi ze świeżym pieczywem.



36 comments:

  1. Podoba mi się leczo i pomidorki też. Oj bardzo!

    ReplyDelete
  2. Przepisy są bardzo proste, ale czy leczo i pomidory trzymają się bez zagotowywania po włożeniu do słoików?

    ReplyDelete
  3. Nie przetrwałabym zimy, gdybym nie miała też takich słoiczków :)

    ReplyDelete
  4. Anonymusie - trzymają się, tylko koniecznie trzeba je wlewać do słoików gdy i pomidory i leczo są bardzo gorące - ja trzymam rondel na małym ogniu i chochlą porcjuję i od razu zamykam. Trzeba poczekać i zobaczyć czy się zamknęły.

    ReplyDelete
  5. Fajne przepisy. Skorzystam i jeśli pogoda pozwoli, ugotuję w ogrodzie, w kociołku http://www.meble-ogrodowe-sklep.pl/kociolek-wegierski-farmcook-inox-trojnogu-p-1071.html
    Takie przetwory, gotowane nad ogniem mają w sobie to coś ;)

    ReplyDelete
  6. I jak się leczo na zimę sprawdziło? :) Ja w tym roku sama może coś takiego przygotuję. Na razie mam tylko takie przepisy - Przepis na leczo - ale słoikowe też pewnie niedługo będą ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. I pomidory i leczo się świetnie udały! Niewiele nam już zostało...

      Delete
  7. Ja się zastanawiam nad tym pestkami, słyszałam że przecier się od nich robi gorzki. A tego raczej wolałabym uniknąć :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mogę tylko powiedzieć, że ten z pewnością gorzki nie wyszedł :-)

      Delete
  8. Można do tych pomidorów na zimę dodać cukier oprucz soli pewnie jeszcze lepiej by się przechowywały i były by smaczniejsze.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To oczywiście rzecz gustu, ale jak się kupi pyszne pomidory w szczycie sezon,u to moim zdaniem już nic im więcej nie potrzeba :-)

      Delete
  9. Witam, właśnie robię to leczo:) czekam aż wszystko zacznie się razem dusić.Moje leczo będzie do makaronu-jako sos..np osobno podsmażę pieczarki, kiełbaskę lub boczek i dodam ten sos...taki mega szybki obiad:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mam nadzieję, że będzie Ci smakować :-)
      Pozdrawiam

      Delete
  10. Witam,czy do pomidorów można dodać zioła?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Myslę, że bez problemu :-) Tylko lepiej byłoby je pogotować z pomidorami, tak na wszelki wypadek.

      Delete
  11. Wiki ..Witam ile wychodzi słoików z takiej porcji? Bo mam ochotę na zrobienie tego lecza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. O ile mnie pamięć nie myli to wyszło 5 lub 6 dużych litrowych słoików.
      Pozdrawiam,

      Delete
  12. A czy skóry z papryki nie drażnią w trakcie jedzenia?

    ReplyDelete