11 October 2009

Weekendowa Piekarnia - chleb Borodinsky

Weekendowa Piekarnia ma już rok! Tę 46 edycję prowadzi Tatter. Jak można się było spodziewać propozycje są wyjątkowe. Trudno się zdecydować co wybrać, więc u mnie na pierwszy ogień poszedł chleb. Wyrastał długo, może powinien jeszcze z pół godzinki dłużej, ale robiło się już późno i nie chciałam zasnąć nad piekarnikiem - stąd myślę niezbyt duże dziurki. Niemniej jednak zapach z piekarnika wydobywał się wyjątkowy, cały dom pachniał kolendrą i pieczonym chlebem. Dziś rano rozkoszowaliśmy się paroma kromeczkami na śniadanie. Mogę dodać od siebie jedynie, że chleb pyszny, wilgotny, aromatyczny. Będę z pewnością jeszcze nie raz go piekła. Tatter, dzięki za wspaniały przepis!

Przepis podaję za naszą gospodynią:

Borodinsky

450g zakwasu żytniego razowego 150%
380g mąki żytniej jasnej
8g soli morskiej
160g letniej wody
35g melasy (użyłam Black Treacle)
20g słodu (użyłam słodu jęczmiennego w syropie)
7g mielonej kolendry
5g całych nasion kolendry

Wszystkie składniki dokładnie mieszam. Bardzo lepkie i dość rzadkie ciasto przekładam do wysmarowanej oliwą z oliwek chlebowej blaszki (u mnie foremki silikonowej), (ciasto wypełnia nieco ponad polowe foremki). Przykrywam naoliwioną folią przezroczystą i zostawiam do wyrośnięcia. Gdy ciasto wypełnia już prawie całą foremkę, rozgrzewam piec do 230 stopni. U mnie chleb wyrastał około 5 godzin (temperatura w domu 19-20 C).

Posypuję wierzch chleba ziarenkami kolendry. Piekę chleb przez 15 min w 230C, później zmniejszam temperaturę do 200 C i piekę kolejne 40 min.

Z powyższych składników powstaje bochenek ponad kilogramowy, ciemny, delikatnie słodki, o mokrym i pięknie pachnącym wnętrzu i chrupiącej skórce.

Przepis Tatter otrzymala od Andrew Whitley(a), zalożyciela The Village Bakery i autora książki "Bread Matters".

8 comments:

  1. Aniu, piękny Ci wyszedł ten chlebek!
    Kiedyś sie na pewno na niego skuszę jak będę odrabiać zaległości z WP ;)
    Pozdrawiam:)

    ReplyDelete
  2. Aniu, pięknie Ci ten chlebuś wyrósł. Podziwiam!

    ReplyDelete
  3. Aniu , a ja uważam ,że wygląda tak jak powinien
    czyli piękny jest ,a że pyszny i aromatyczny , wilgotny to prawda i tylko prawda
    Ślicznie się rozsypały kuleczki kolendry jak perły wyglądają

    ReplyDelete
  4. Mój rośnie... To znaczy zaczyna dopiero i ja jak zwykle mam masę wątpliwości czy aby na pewno urośnie ;)
    A Twój piękny i moim zdaniem taki jak trzeba :-)

    ReplyDelete
  5. Aniu, piękny chlebuś wyczarowałaś!
    Bardzo efektowny, kolendra jak perełki...

    ReplyDelete
  6. Piękny chleb - i chyba ma lepsze dziurki od moich, bo moje za duże...

    ReplyDelete
  7. Majano - nie będziesz żałować, pyszny chlebek!
    Alinko - wielkie dzieki z mile słowa.
    Margot - oj rozsypały sie te ziarenka - głównie dlatego, że nie wiem co zrobić by sie mi nie odlepiały z chleba po upieczeniu. Ciągle mam ten problem z różnymi posypkami :-(
    Mafilko - urośnie, urośnie - cierpliwości - mój rósł jakieś 5 godzin!
    Kass - dziękuję!
    An-na - a ja bym właśnie chciała większe dziurki :-)

    ReplyDelete