8 August 2010

bengalskie curry z bakłażanów


Ostatnio dosyć często nachodzi mnie ochota na indyjskie jedzonko. Szczególnie lubię gotować różne curry z bakłażanów, bo to bardzo wdzięczne warzywko. Kupiliśmy ostatnio dwa kilo ślicznych młodych, małych bakłażanów i przerabiam je na różne sposoby. Dwa dni temu ugotowałam to pysznie pachnące i smakujące curry. Ogromnym jego plusem jest prostota i szybkość wykonania. Zasadniczo ugotowałam to curry podczas gotowania się ryżu, czyli mieliśmy kolację mniej więcej w pół godziny. Przepis wzięłam z książki "The Curry Cookbook". Na prawdę pyszne! Polecam! Koniecznie trzeba sobie jednak wszystkie składniki przygotować przed rozpoczęciem gotowania (nasiona w jednej miseczce, przyprawy mielone w drugiej, no i oczywiście posiekane i przygotowane odpowiednio warzywa osobno), to bardzo ułatwia pracę :-)

Bengalskie curry z bakłażanów

2 łyżki oleju z gorczycy
2 łyżki oleju z orzeszków ziemnych
1 łyżeczka ziaren gorczycy (żółtych)
1 łyżeczka nasion kozieradki (fenugreek)
1/2 łyżeczki nasion kopru
1 duża cebula posiekana
2 małe bakłażany pokrojone w kostkę
1 łyżeczka drobno posiekanego czosnku
2 łyżeczki mielonej kolendry
1 łyżeczka mielonego kminu
1/2 łyżeczki mielonej chilli (lub 1 łyżeczka jak ktoś lubi bardzo ostre)
2 liście laurowe
1/2 łyżeczki kurkumy
1 szklanka świeżego lub mrożonego groszku
1 łyżeczka soli
1 łyżka octu winnego
1 szklanka gorącej wody

Na patelni rozgrzewamy olej i smażymy nasiona gorczycy, kozieradki i kopru aż zaczną skwierczeć i pękać. Dodajemy wtedy cebulę i smażymy mieszając aż się zezłoci. Dodajemy bakłażany i smażymy mieszając ok. 5 minut. Dodajemy pozostałe składniki (bez wody) i smażymy kolejne 2 minuty. Po tym czasie dodajemy gorącą wodę, całość zagotowujemy, przykrywamy i dusimy aż warzywa będą miękkie (ok. 10 minut). Podajemy gorące z ryżem i najlepiej z chutneyem czy piklami. Smacznego!

Danie jest moją kolejną propozycją do cukiniowego sierpnia :-)

8 comments:

  1. To ja chętnie spróbuję bo muszę się przyznać, Że jakoś mi bakłażany do tej pory nie smakowały ale myslę, że nie umiem ich przyrządzić. I dlatego wykorzystam Twój przepis:)

    ReplyDelete
  2. mysle, ze to bardzo smakowite jedzonko:) i takie aromatyczne:)

    ReplyDelete
  3. ciekawa jestem tego smaku :)

    ReplyDelete
  4. ja spróbuje zrobić zupę z bakłażanów, choć nie do końca jestem przekonana.. a Twoja potrawka wygląda przepysznie;D Pozdrawiam

    ReplyDelete
  5. Bardzo lubie polaczenie baklazanow i groszku, we wszelkich daniach indyjskich. W tych to czesto moze przerazac dluga lista skladnikow, chociaz robi sie blyskawicznie.
    W przepisie na pewno byla biala gorczyca a nie czarna i liecie laurowe nie curry?

    ReplyDelete
  6. Dziękuję za ciepłe słowa :-)
    Thiessa - tak w Indiach używa się obu rodzajów gorczycy, a co do liści, to też nieco mnie to zdziwiło, ale na pewno były laurowe. Zresztą liści curry uzywa się głównie w kuchni tajskiej, z ich użyciem w kuchni indyjskiej, przyznam się, nie spotkałam się do tej pory. Pozdrawiam,

    ReplyDelete
  7. osobiscie nie lubie baklazanamchoc wydaje mi sie ,ze np. z innymi warzywami rownie smaczne byloby....Chcialam tylko sie przywitac po swojej dlugiej przerwie :)
    Pozdrawiam cieplutko :)

    ReplyDelete
  8. pychotka, połącznie w 100% w moim stylu. pisze sie na to danie!

    ReplyDelete