16 January 2010

krewetki w słodko-kwaśnym sosie



Nadszedł czas na kulinarne zwierzenia. Otwarcie się więc przyznam, że mam ogromną słabość do kuchni orientalnej - indyjskiej w szczególności, ale zaraz po niej plasuje się kuchnia chińska i tajska. Dania indyjskie goszczą u nas bardzo często, najczęściej wegetariańskie, ale nachodzi mnie też często nieodparta chęć na "chińszczyznę" i tak się stało wczoraj. Popędziłam do sklepu kupić paprykę, młodą cukinię i wieczorem mogliśmy się delektować pysznymi krewetkami w słodko-kwaśnym sosie. Danie oparłam na przepisie Ken Hom-a, z niewielkimi moimi zmianami. Oczywiście najlepiej smakuje w towarzystwie ryżu. Z przepisu wychodzi porcja na 3 osoby (lub 2 bardzo głodne).

Krewetki słodko-kwaśne

300 g mrożonych dużych krewetek (odpowiednio wcześniej rozmrożonych)
1-2 łyżki oleju
1 mała cebula zwykła, pokrojona w piórka
1 mała cebula czerwona, pokrojona w piórka
1-2 łyżki drobno posiekanego czosnku
1 - 1 i 1/2 łyżki drobno posiekanego świeżego imbiru
1 średnia czerwona papryka pokrojona na kwadraty ok 1-2 cm
1 mała cukinia pokrojona na półplasterki

sos:
150 ml rosołu (użyłam z kostki)
2 łyżki wina ryżowego (użyłam białego wytrawnego)
3 łyżki jasnego sosu sojowego
2 łyżki ciemnego sosu sojowego
1 i 1/2 łyżki przecieru pomidorowego
3 łyżki chińskiegon octu (lub octu jabłkowego)
1 łyżka cukru
1 płaska łyżka mąki ziemniaczanej zmieszana z paroma łyżkami wody (w osobnej miseczce)

W woku (lub na dużej patelni) rozgrzewamy olej i wrzucamy najpierw czosnek, imbir i cebulę i smażymy mieszając 30-40 sekund. Dodajemy paprykę i cukinię i dalej smażymy mieszając ok. 40 sekund. Dodajemy opłukane i odcedzone krewetki i smażymy przez chwilę mieszając po czym wlewamy składniki sosu bez mąki z wodą. Gdy sos się zagotuję dolewamy rozprowadzoną mąkę ziemniaczaną stale mieszając i gotujemy na średnim ogniu ok. 3 minut (mieszając by się nam nie przypaliło). Gdyby sos wyszedł zbyt gęsty należy dolać odrobinę wody do uzyskania właściwej konsystencji (sos powinien być dosyć gęsty by dobrze pokrył nasze składniki).
Podajemy od razu najlepiej z świeżo ugotowanym ryżem.
Smacznego!

2 comments:

  1. Ja tez lubię i indyjską, i tajską, i chińską...
    Takie krewetki sa pyszne, robiłam troszkę inaczej, a Twoje wyglądają smakowicie!

    ReplyDelete
  2. Kass - widzę, że mamy podobne smaki!

    ReplyDelete