9 July 2009

chłodnik pomidorowy


W końcu zrobiło się ciepło a nawet gorąco i nadszedł czas na dania lekkie, chłodne i odświeżające. W książce "Soups" aut. Ingeborga Pertwee znalazłam kilka ciekawych przepisów i dziś zacznę od chłodnika pomidorowego. Zupa lekka, kremowa, troszkę kwaskowata (od pomidorów) jednym słowem wyśmienita! Od razu zjedliśmy po dwa talerze! Chłodnik jest moją pierwszą propozycją na "Letni Festiwal Zupy".

Chłodnik pomidorowy

2 łyżki oliwy
25 gr masła
1 duża cebula posiekana
1 ząbek czosnku posiekany
1 kg pomidorów - obranych ze skórki i grubo pokrojonych
1 litr rosołu z kurczaka
1 łyżeczka posiekanego świeżego oregano lub 1/2 łyżeczki suszonego
1 1/2 łyżeczki cukru
1/4 łyżeczki soli selerowej
szczypta świeżo startej gałki muszkatołowej
1 łyżka sosu Worcestershire
150 ml kwaśnej śmietany (ja dałam 200 ml śmietany 18%)
sól/pieprz

do przybrania:
posiekana świeża pietruszka
oliwki (u mnie bez oliwek)

W rondlu o grubym dnie podgrzewamy olej i masło i smażymy ok 3-5 minut cebulę z czosnkiem aż się zrobi szklista (nie złota). Dodajemy pomidory i mieszając smażymy 3 minuty. Wlewamy rosół, dodajemy oregano, cukier, sól czosnkową, gałkę muszkatołową i sos Worcestershire. Dodajemy też sól i pieprz do smaku. Mieszamy i gdy się zagotuje, skręcamy ogień i na wpół przykryte gotujemy około 45 minut. Odstawiamy by lekko przestygło i partiami miksujemy w malakserze. Do gotowego kremu dodajemy śmietanę i gdy zupełnie wystygnie przekładamy do lodówki na co najmniej 3 godziny.
Zupę podajemy w wystudzonych miseczkach/talerzach, przybrane posiekaną pietruszką. W oryginalnym przepisie autor radzi umieścić oliwki w naczyniu do robienia lodu - indywidualnie każdą oliwkę w osobnym wgłębieniu, zalać wodą i zamrozić. Przed podaniem zupy umieścić 1 kostkę oliwkowo-lodową na talerzu i posypać pietruszką.

2 comments:

  1. Podoba mi się pomidorowy chłodniczek! Wprawdzie nigdy nie próbowałam takiego, ale pewnie pyszny i orzeźwiający!:))

    ReplyDelete
  2. Majanko - zapewniam, ze bardzo smakowity.

    ReplyDelete