7 July 2012

ciasto z porzeczkami i bezą


Mamy coraz więcej zbiorów na naszej działce. W tym tygodniu zrobiliśmy galaretkę z czarnej porzeczki, dżem z agrestu, sok z czerwonej porzeczki no i został mi nieduży pojemnik z białą porzeczką i nieco czarnej. Bardzo miałam ochotę na jakieś smaczne domowe ciasto, ostatnio ciągle byłam w pracy i już nie pamiętam kiedy coś piekłam. Tak więc dziś szybkie, lekko kwaskowate, pysznie pachnące ciasto z porzeczką i bezą. Polecam!

Ciasto z porzeczkami i bezą

175 g miękkiego masła
150 g cukru pudru 
1 łyżka cukru waniliowego
4 żółtka
250 g mąki pszennej tortowej
8 g proszku do pieczenia
4 łyżki mleka
4 białka
szczypta soli
200 g cukru pudru
750 g porzeczek (czerwonych, białych lub czarnych, u mnie pół na pół czarne i białe)

Smarujemy masłem formę ok. 30 x 30 cm lub tortownicę 32 cm, można dla ułatwienia wyłożyć spód papierem do pieczenia. Myjemy i obieramy porzeczki. Ucieramy lub miksujemy masło z cukrem i cukrem waniliowym, dodajemy po jednym żółtku i ucieramy. Gdy masa będzie pulchna dodajemy po trochu mąkę wymieszaną z proszkeim do pieczenia i po łyżce mleka. Ciasto przekładamy do formy i równomiernie rozprowadzamy. Ubijamy białka ze szczyptą cukru. Gdy piana będzie sztywna dodajemy stopniowo cukier puder ciągle ubijając. Na koniec wrzucamy porzeczki i delikatnie je mieszamy z białkami. Przekładamy na ciasto i wkłądamy do piekarnika nagrzanego do 175 C. Pieczemy ok. 35-40 minut. Należy zwrócić uwagę, żeby beza się nie przypiekła.  Gotowe!





14 comments:

  1. Piekłam je za nisko w piekarniku, ale smakuje świetnie :-)

    ReplyDelete
  2. Nie chciałam, żeby mi się beza przypiekła za bardzo.

    ReplyDelete
  3. Chcę właśnie upiec ciasto i się zastanawiam:)

    ReplyDelete
  4. uwielbiam ciasta z letnimi owocami. ba, zresztą jakich ciast to ja nie lubię! ;]

    ReplyDelete
  5. ezZthetic - ja piekłam jakieś 40 minut bo się bałam, że może być surowe w środku, bo jest sporo owoców, no i za nisko umieściłam. Dałam tylko dolną grzałkę. Daj na środek, z dolną grzałką i sprawdź po 35 minutach. Powinno być gotowe. Jakby beza była blada włącz na ostatnie 5-10 minut górną grzałkę lub termoobieg. Ciasto bardzo nam smakuje bo mimo, że jest trochę cukru w nim to dzięki porzeczkom nie jest za słodkie i czuć kwaskowaty smak.

    ReplyDelete
  6. Aniu, ciasto pychotka! bardzo lubię to połączenie: kwaśne owoce, kruchy spód i beza... mmmm pycha:)

    ReplyDelete
  7. Wygląda przepysznie! Wspaniałe domowe ciasto. Takie są najlepsze.:)

    ReplyDelete
  8. Kass, my uwielbiamy wszystko co z owocami :-)
    Majanko, domowe ciasto ma też ten plus, że przy pieczeniu cały dom przenika cudny aromat!
    Kuchenny bałagan - i do tego jakie proste!

    ReplyDelete
  9. robilam kiedys podobne ciasto i bardzo mi smakowalo:)

    ReplyDelete
  10. Ja też mam mnóstwo porzeczek, biedne gałązki nie mogą tego już utrzymać!

    ReplyDelete
  11. nigdy jeszcze nic nie piekłam z porzeczkami, może czas to zmienić ;)

    ReplyDelete