23 May 2009

chleb żytni 40% z kminkiem


Parę dni temu policzyłam, że w mojej ulubionej książce J.Hamelmana znajdują się 83 przepisy, z tego pewnie około 70 na chleby. Chciałabym wszystkie wypróbować. Na razie jestem przy numerze 7... Każdy z chlebków według jego przepisów był pyszny i cieszę się, że jeszcze tyle przede mną. Wczoraj upiekłam chlebek z kminkiem. To kolejny ulubiony chleb mojego męża...

Chleb żytni 40% z kminkiem

zaczyn:
200 gr mąki żytniej razowej
166 gr wody
10 gr zakwasu żytniego

ciasto właściwe:
300 gr mąki pszennej chlebowej
174 gr wody
9 gr kminku
9 gr soli
2 gr drożdży instant
zaczyn

Składniki zaczynu mieszamy, przykrywamy i odstawiamy na 14-16 godzin.
Ciasto właściwe - mieszamy wszystkie składniki i wyrabiamy aż do uzyskania dobrze rozwiniętego glutenu. Ja wyrabiałam ciasto na stolnicy, próbując stosować metodę Bertineta. Ciasto ma jeden minus - jest lepkie (może tylko u mnie). Nie sądzę, żeby była to kwestia nadmiaru wody, bo ciasto jest zwarte, ta lepkość to pewnie taka jego cecha.
Następnie zostawiłam ciasto przykryte do wyrastania na 1 godzinę. Potem uformowałam bochenek i włożyłam do koszyka i zostawiłam na kolejną godzinę. Piekłam 15 minut w temperaturze 230 C (z parą) i potem kolejne 20 minut w 220 C.
Chlebek studzimy na kratce.

No comments:

Post a Comment